Onderwijs
Interactief en leren door te doen
Als senior onderzoeker aan een hogeschool ben ik regelmatig betrokken bij het onderwijs. Als gastdocent, als opdrachtgever voor een onderzoeksopdracht, en als adviseur bij het ontwikkelen van onderwijsmateriaal over onderzoeksmethoden. Ook houd ik me bezig met de professionalisen van onderzoek binnen ons Centre of Expertise, want je moet zelf natuurlijk ook altijd blijven leren als onderzoeker. Samen met collega's heb ik een leergang over participatief actieonderzoek opgezet, om kennis en ervaring uit te wisselen en te reflecteren op de dilemma's van dit type onderzoek. Zie hierover ook deze post.
Als universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heb ik geïnvesteerd in mijn onderwijsvaardigheden. Ik heb mijn Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) behaald en daarnaast vooral veel meters gemaakt in coördineren van vakken, geven van hoorcolleges en begeleiden van werkgroepen en scriptieonderzoek.
Sommige hoorcolleges die ik tijdens mijn studie heb bijgewoond hebben me geïnspireerd en zijn me altijd bijgebleven. Maar het meeste heb ik geleerd tijdens interactieve werkgroepen en door ervaring op te doen in het veld. In het onderwijs dat ik geef zoek ik daarom altijd naar interactie met de studenten en ga ik uit van leren door te doen.
Ik experimenteer graag met nieuwe onderwijsvormen. Zo maakte ik voor de coronatijd al gebruik van korte instructievideo's die studenten voorbereiden op interactieve colleges. Mijn onderwijs richt zich niet alleen op het overdragen van kennis, maar ook op het aanleren van vaardigheden, zoals het maken van infographics. In 2018 ben ik genomineerd voor de Onderwijsinnovatieprijs van de Erasmus School of Health Policy & Management.
Onderwijs aan De Haagse Hogeschool
Onderzoeksstage (2022-2024)
Stagebegeleider derdejaarsstudent Bestuurskunde/Overheidsmanagement, onderzoeksstage over Wijkagenda in de Bomen- en Bloemenbuurt; tweedejaarsstudenten Sociologie (EUR), onderzoeksstage over wonen en zorg voor ouderen.
De inclusieve stad (2021-2023)
Gastcollege in de minor De inclusieve stad, over hoe burgers mee te nemen in de ontwikkeling van beleid en over arbeidsmigranten in de ouderenzorg.
Projectmatig werken (2022-2023)
Opdrachtgever projectgroepen (eerstejaarsstudenten), over burgerparticipatie in de Omgevingswet, inclusie, diversiteit en gelijkwaardigheid op de werkvloer, stemgedrag van jongeren bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Onderwijs bij ESHPM / Erasmus Universiteit
Comparative Health Policy (2017-2021)
Dit vak is onderdeel van de Master Health Economics, Policy & Law. Het is gericht op het onderzoeken van verschillen in gezondheidszorgbeleid tussen landen: wat zijn de verschillen, hoe kunnen we die verklaren, en wat kunnen we van andere landen leren? De uitwisseling van kennis tussen studenten uit verschillende landen maakt dit vak heel boeiend om te geven.
Thesis Health Economics, Policy & Law (2016-2021)
Als het even kan betrek ik studenten bij lopend onderzoek, bijvoorbeeld naar collectieve woonvormen voor ouderen, inwonende buitenlandse zorgverleners, en de samenwerking tussen vrijwilligers en professionals. Als student vond ik de scriptie het leukste onderdeel van de studie en ik hoop dat studenten die bij mij afstuderen dat ook vinden.
Zorg en Welzijn (2017-2019)
Bachelor 2-vak over verschuivingen in het sociaal domein: van nationaal naar lokaal, van formeel naar informeel, en van zorg naar een focus op breder welzijn. In dit multidisciplinaire vak (aandacht voor beleid, recht, organisatie en het cliëntperspectief) staan ggz en jeugdzorg centraal.
Onderwijs overig
Ik word regelmatig gevraagd voor het verzorgen van cursussen bij andere onderwijsinstellingen.
Samenwerking tussen vrijwilligers en professionals (2017-2024)
Innovatief Vrijwilligersmanagement
Hogeschool Utrecht
Begeleiding Thesis Master of Health Business Administration (2022-2024)
Erasmus Centrum voor Zorgbestuur
Ontwerpen of ontwikkelen? Beleidsvorming in perspectief (2018)
Strategie en beleid in de publieke gezondheid
NSPOH (Netherlands School of Public and Occupational Health)
Ethnographic Methods (2018)
Innovating Solutions for Aging Population
University of Copenhagen